Informacja o Stanie bezpieczeństwa na drogach

Analiza stanu bezpieczeństwa na drogach w 2012 roku

drogowka_029_82260e

ANALIZA

STANU BEZPIECZEŃSTWA NA DROGACH POWIATU ZŁOTOWSKIEGO

W 2012 ROKU

  1. Dane ogólne dotyczące zdarzeń drogowych:

 

W 2012 roku na drogach powiatu złotowskiego zaistniało 385 zdarzeń drogowych. W omawianym okresie odnotowano 43 wypadki drogowe, w których 8 osób zginęło, a 39 osób zostało rannych oraz 342 kolizje drogowe. W porównaniu do roku ubiegłego zanotowano:

 

- spadek liczby zdarzeń drogowych                 o          108  tj. 21,9 %

- spadek liczby wypadków drogowych            o             6  tj.  12,2 %

- spadek liczby kolizji drogowych                      o          102 tj.  22,9 %

- spadek liczby osób rannych                           o             15 tj.  27,8 %

- spadek liczby osób zabitych                          o               4 tj.  33,3 %

 

 

  1. Zdarzenia drogowe zaistniałe w 2012 roku w porównaniu do ostatnich dwóch lat:

 

Miesiąc

 

2010

2011

2012

ZD

W

Z

R

K

ZD

W

Z

R

K

ZD

W

Z

R

K

Styczeń

42

4

2

3

38

33

3

0

3

30

21

3

0

5

18

Luty

31

1

0

1

30

28

6

1

6

22

32

3

0

3

29

Marzec

38

3

1

2

35

33

0

0

0

33

27

3

2

1

24

Kwiecień

34

3

0

3

31

33

3

3

1

30

24

1

0

1

23

Maj

38

7

1

7

31

30

3

0

5

27

23

3

1

2

20

Czerwiec

35

4

2

4

31

53

3

1

2

50

34

7

2

6

27

Lipiec

46

8

1

8

38

63

6

2

6

57

40

2

0

3

38

Sierpień

64

12

6

12

52

69

8

2

15

61

35

7

2

5

28

Wrzesień

41

3

1

5

38

34

5

1

6

29

43

8

1

7

35

Październik

42

6

0

8

36

37

3

2

1

34

36

2

0

2

34

Listopad

38

5

3

4

33

35

3

0

3

32

36

2

0

2

34

Grudzień

55

1

0

1

54

45

6

0

6

39

34

2

0

2

32

Razem

505

57

17

58

448

493

49

12

54

444

385

43

8

39

342

 

Powyższa tabela prezentuje zagrożenie zdarzeniami drogowymi w latach 2010, 2011 i 2012 roku. Najwięcej wypadków drogowych odnotowano w 2010 roku, kiedy to zginęło 17 osób oraz 58 osób zostało rannych. Najmniej zdarzeń drogowych, w tym wypadków i kolizji oraz osób zabitych i rannych odnotowano w roku 2012.

 

  1. Najważniejsze przyczyny zdarzeń drogowych:

 

Przyczyny zdarzeń drogowych

2012

2011

2010

Ilość

%

Ilość

%

Ilość

%

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

71

18,4

87

 

17,6

130

 

25,7

Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu

65

16,9

73

 

14,8

68

 

13,5

Niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami

65

16,9

84

 

17,0

72

 

14,3

Nieprawidłowe wyprzedzanie

 

24

6,2

44

 

8,9

28

 

5,5

Nieprawidłowe wymijanie,

omijanie

48

12,5

35

 

7,0

44

 

8,7

 

 

Spośród przyczyn zdarzeń drogowych podobnie jak w latach ubiegłych  na czele plasuje się niedostosowanie prędkości do warunków ruchu oraz nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu i nie zachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Przyczyny widoczne w powyższej tabeli stanowią 70,9 % wszystkich przyczyn zdarzeń drogowych. W 2012 roku odnotowano wzrost zdarzeń spowodowanych nieprawidłowym wymijaniem i omijaniem.

 

  1. Najważniejsze przyczyny wypadków drogowych oraz okoliczności sprzyjające powstawaniu wypadków:

 

Przyczyny zdarzeń drogowych

2012

2011

2010

Ilość

%

Ilość

%

Ilość

%

Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu

10

23,2

 15

27,8

16

28,1

Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu

9

20,9

5

9,3

10

17,5

Niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami

1

2,3

5

9,3

3

5,3

Nieprawidłowe wyprzedzanie

 

8

18,6

3

5,6

4

7,0

Nieprawidłowe wymijanie

Omijanie

1

2,3

1

1,9

2

3,5

 

 

Spośród przyczyn wypadków drogowych podobnie jak w latach ubiegłych na czele plasuje się niedostosowanie prędkości do warunków ruchu. Wskazać przy tym należy, że w 2012 roku odnotowano wzrost wypadków spowodowanych przez nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu i nieprawidłowe wyprzedzanie. Łącznie te trzy przyczyny wypadków drogowych stanowią 62,7 % wszystkich przyczyn wypadków drogowych. Dodatkowo wskazać należy, iż oprócz przyczyn podanych wyżej można wskazać inne okoliczności sprzyjające powstaniu wypadów, tj. nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych i przejazdów dla rowerzystów – 5 wypadków, chodzenie nieprawidłową stroną drogi – 1 wypadek, nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem – 1 wypadek, nieprawidłowe wykonanie manewru skrętu – 2 wypadki.

  1. Przyczyny i opis wypadków drogowych ze skutkiem  śmiertelnym w 2012 roku:

 

Gminy

Ilość

Data, godzina

Miejsce

Rodzaj zdarzenia

Przyczyna

W

Z

M i G Złotów

 

1

1

21.03.2012

10:10

Złotów, ul. Norwida

Potrącenie rowerzysty na przejeździe dla rowerzystów

Nieudzielanie pierwszeństwa rowerzyście na oznakowanym przejeździe dla rowerzystów

 

1

2

21.06.2012

10:05

Złotów – Nowiny (droga W-189)

Zderzenie boczne samochodu osobowego z samochodem ciężarowym do przewozu drewna

Niezawiniona niesprawność techniczna wózka do przewozu dłużycy

M i G Jastrowie

 

1

1

08.08.2012

14:45

Jastrowie – Byszki (droga K-22)

Zderzenie czołowe pojazdu dostawczego z samochodem ciężarowym

Niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze w trakcie niekorzystnych warunków atmosferycznych (intensywne opady deszczu)

G i M Okonek

 

1

1

25.03.2012

23:10

Okonek – Lotyń

(droga K-11)

 

Najechanie na przydrożne drzewo

Nieustalona, kierująca w stanie nietrzeźwości

 

1

1

02.09.2012

16:00

Podgaje – Okonek

(droga K-11)

Zderzenie boczne samochodu osobowego z motorowerem wykonującym manewr zmiany kierunku jazdy w lewo

Naruszenie zakazu wyprzedzania na skrzyżowaniu, niestosowanie się do znaku poziomego P-4 „linia podwójna ciągła”

M i G Krajenka

 

1

1

27.05.2012

00:40

Klukowo – Krajenka (droga W-188)

Potącenie pieszego (nietrzeźwego)

Chodzenie całą szerokością jezdni na nieoświetlonej drodze w okresie od zmierzchu do świtu

G Lipka

0

0

-

-

-

-

G Zakrzewo

1

1

29.08.2012

11:15

Czernice (droga 1031P)

Zderzenie boczne dwóch samochodów osobowych

Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu podczas włączania się do ruchu, przekroczenie prędkości administracyjnie dopuszczalnej (współwina)

G Tarnówka

0

0

-

-

-

-

Razem

7

8

 

 

 

 

 Wwypadek ze skutkiem śmiertelnym

 Z ilość osób zabitych

 

      W 2011 roku w dziesięciu wypadkach zginęło 12 osób –  w 2012 roku w siedmiu wypadkach zginęło 8 osób, co daje dynamikę wypadków ze skutkiem śmiertelnym na poziomie 70,0 %

 

  1. Sprawcy zdarzeń i wypadków drogowych

 

W 2012 roku 315 zdarzeń drogowych nastąpiło z winy kierujących, 2 z winy pieszych, 3 zdarzenia stanowiły współwinę uczestników ruchu, a 65 nastąpiło z innych przyczyn. Nietrzeźwi kierujący spowodowali 6 wypadków drogowych, w których 1 osoba zginęła i 6 zostało rannych oraz 14 kolizji ( co stanowi 4,9 % wszystkich zdarzeń drogowych ). Nietrzeźwi piesi spowodowali 2 wypadki drogowe, w których 1 osoba zginęła i 1 została ranna.

 

Wiek

sprawców

2012

2011

2010

ZD

W

K

ZD

W

K

ZD

W

K

18–24 lat

 

72

9

63

87

10

77

115

10

105

25–39 lat

 

100

16

84

147

15

132

128

17

111

40–59 lat

 

100

7

93

119

13

106

90

9

81

Najwięcej zdarzeń drogowych spowodowali na równi sprawcy w wieku 25 – 39 lat i 40 – 59 lat, jednakże najwięcej wypadków drogowych spowodowali sprawcy w wieku 25 – 39 lat. Ponadto następuje systematyczny wzrost udziału w zdarzeniach drogowych kierowców w wieku 18 – 24. W 2012 roku nastąpił wzrost o 3,2 % udziału tych sprawców w ogólnej liczbie zdarzeń drogowych.

 

Kobiety były sprawcami 70 zdarzeń drogowych, w tym 8 wypadków, w których 1 osoba zginęła, a 7 osób zostało rannych oraz 62 kolizji. Mężczyźni spowodowali 233 zdarzenia drogowe, w tym 30 wypadków, w których 3 osoby zginęły i 30 osób zostało rannych oraz 203 kolizji. Nietrzeźwi mężczyźni spowodowali 20 zdarzeń drogowych, w tym 5 wypadków, w których 6 osób zostało rannych. Nietrzeźwe kobiety spowodowały 1 wypadek, w którym 1 osoba zginęła.

 

 

  1. Piesi jako sprawcy zdarzeń drogowych:

 

Lata

 

ZD

W

K

Z

R

2006

 

11

5

6

1

4

2007

 

10

5

5

2

3

2008

 

11

5

6

1

4

2009

 

6

5

1

3

3

2010

 

9

5

4

3

2

2011

 

10

5

5

0

5

2012

 

2

2

0

1

1

 

            W 2012 roku przyczynami zdarzeń drogowych popełnianych przez pieszych było nieostrożne wejście na jezdnię wprost pod nadjeżdżający pojazd oraz chodzenie nieprawidłową stroną drogi. W dwóch wypadkach spowodowanych przez pieszych w 2012 roku 1 pieszy poniósł śmierć, a 1 doznał obrażeń ciała. Należy przy tym wskazać, iż pieszy, który nieprawidłowym zachowaniem na drodze spowodował swoją śmierć znajdował się w stanie nietrzeźwości.

 

  1. Niechronieni użytkownicy ruchu drogowego – ofiary wypadków drogowych:

 

Lata

 

2012

2011

2010

2009

 

Z

R

Z

R

Z

R

Z

R

Motorowerzyści

 

1

3

1

2

0

3

0

6

Piesi

 

1

5

0

7

4

3

3

8

Rowerzyści

 

1

5

1

6

0

10

1

3

Motocykliści

 

0

6

3

0

0

4

1

2

            Corocznie niechronieni użytkownicy ruchu drogowego giną lub doznają obrażeń ciała w wypadkach drogowych. Głównie zdarzenia drogowe generowane są przez te osoby z powodu niewłaściwego zachowania się na drodze, poprzez niejednokrotnie rażące łamanie przepisów ruchu drogowego. Ponadto niewłaściwe zachowanie się kierujących pojazdami samochodowymi wobec w/w kategorii uczestników ruchu drogowego doprowadza do wypadków drogowych. Szczególnie zagrożeni są tu piesi, którzy nieostrożnie wchodzą na jezdnię, w tym oznakowane przejście dla pieszych, wprost pod nadjeżdżający pojazd, przekraczają jezdnię w miejscu niedozwolonym oraz rowerzyści, którzy nieprawidłowo przejeżdżają wzdłuż po oznakowanych przejściach dla pieszych.

            W 2012 roku zauważalny jest spadek ofiar śmiertelnych wśród motocyklistów. Natomiast odnotowano wzrost osób zabitych wśród pieszych o 1 osobę.

 

  1. Miejsca najbardziej zagrożone zdarzeniami drogowymi:

 

W ciągu dwunastu miesięcy 2012 roku najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na terenie miasta i gminy Złotów, łącznie 154 zdarzenia, w tym 19 wypadków, w których 3 osoby zginęły, a 17 osób odniosło obrażenia ciała. W samym mieście Złotów doszło do 99 zdarzeń drogowych, w tym do 12 wypadków, w których 1 osoba zginęła, a 11 osób zostało rannych.

 

Ulice zagrożone zdarzeniami i wypadkami drogowymi w Złotowie w 2012 roku:

 

Ulice

 

ZD

W

K

Z

R

Boh. Westerplatte

7

1

6

0

1

Jastrowska

6

2

4

0

2

Kujańska

4

1

3

0

1

Norwida

10

1

9

1

0

Obr. Warszawy

3

1

2

0

1

Partyzantów

3

1

2

0

1

Staszica

5

2

3

0

2

Wojska Polskiego

7

0

7

0

0

Plac Kościuszki

1

1

0

0

1

Zamkowa

1

1

0

0

1

Kr. Jadwigi

2

1

1

0

1

 

Z powyższej tabeli wnika, iż największe zagrożenie zdarzeniami drogowymi występuje na ulicy Norwida, natomiast największe zagrożenie wypadkami drogowymi na ulicy Jastrowskiej i ulicy Staszica. Należy przy tym zaznaczyć, że te dwie ostatnie biegną w ciągu dróg wojewódzkich nr 188 i 189.

Na terenie gminy Złotów najbardziej zagrożone są drogi wojewódzkie nr 188 ( 2 wypadki, 2 osoby ranne i 15 kolizji ) oraz droga nr 189 ( 1 wypadek, 2 osoby zabite).

Należy również wskazać, iż w mieście Jastrowie zaistniał 1 wypadek, w którym 1 osoba została ranna i 21 kolizji. Najbardziej zagrożone ulice to: Kieniewicza,  Żymierskiego, Roosevelta – wszystkie w ciągu drogi krajowej nr 11. 

 

            W 2012 roku na drogach krajowych (K-11 i K-22) przebiegających przez teren powiatu złotowskiego odnotowano 106 zdarzeń drogowych, w tym 14 wypadków drogowych, w których 3 osoby zginęły i 13 zostało rannych oraz 92 kolizje drogowe. Na drogach wojewódzkich nr 188, 189 i 190 odnotowano łącznie 116 zdarzeń drogowych, w tym 16 wypadków, w których 3 osoby zginęły i 15 osób zostało rannych oraz 100 kolizji drogowych.

 

Droga krajowa nr 11 - zaistniało 78 zdarzeń drogowych, w tym 9 wypadków, w których 2 osoby zginęły i 8 zostało rannych oraz 69 kolizji drogowych. Zdarzenia te rozłożyły się na długości 40 kilometrów ( Płytnica – Ptusza, Jastrowie – Podgaje, Lotyń – Okonek ). Najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało na terenie gminy Okonek, gdzie odnotowano 37 zdarzeń, w tym 6 wypadków, w których 2 osoby zginęły i 4 zostały ranne oraz 31 kolizji drogowych.

Na drodze krajowej nr 11 najbardziej zagrożone zdarzeniami dni to czwartek, piątek i poniedziałek ( 44 zdarzenia ), natomiast dni zagrożone wypadkami to sobota, niedziela i poniedziałek ( 6 wypadków, 2 osoby zabite, 5 osób rannych ), a przedziały czasowe to 06:00 – 19:00.

Główną przyczyną zdarzeń drogowych na drodze K-11 jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, niezachowanie bezpiecznej odległości pomiędzy pojazdami oraz nieprawidłowe wyprzedzanie.

 

            Droga wojewódzka nr 188 - zaistniało 67 zdarzeń drogowych, w tym 7 wypadków, w których 1 osoba zginęła i 6 zostało rannych oraz 60 kolizji. Zdarzenia te rozłożyły się głównie na terenie miasta i gminy Złotów oraz miasta i gminy Krajenka. Na terenie tych gmin odnotowano łącznie 53 zdarzenia drogowe, w tym 6 wypadków, w których 1 osoba zginęła i 5 zostało rannych oraz 47 kolizji.

Na tej drodze najbardziej zagrożone dni to poniedziałek, wtorek i środa ( 5 wypadków, 5 osób rannych i 30 kolizji ), a godziny to 06:00 – 18.00.

Główną przyczyną zdarzeń drogowych na tej drodze jest niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami, nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu, nieprawidłowe wyprzedzanie i niedostosowanie prędkości do warunków ruchu .

 

Droga wojewódzka nr 189 – zaistniały 42 zdarzenia drogowe, w tym 8 wypadków, w których 2 osoby zginęły i 7 osób zostało rannych oraz 34 kolizje drogowe. Zdarzenia te rozłożyły się głównie na terenie miasta i gminy Złotów (6 wypadków, 2 osoby zabite, 6 osób rannych, 25 kolizji).

Na tej drodze najbardziej zagrożone zdarzeniami drogowymi dni to czwartek, sobota, niedziela i poniedziałek ( 28 zdarzeń, 7 wypadków, 2 osoby zabite, 6 rannych, 21 kolizji ), a godziny to 07:00 – 19:00.

Główną przyczyną zdarzeń drogowych na tej drodze jest niedostosowanie prędkości do warunków ruchu, nieudzielanie pierwszeństwa i niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami.

 

  1. Zagrożenie na terenie gmin powiatu złotowskiego w latach 2011 - 2012:

 

Gminy

2011

2012

ZD

W

K

Z

R

ZD

W

K

Z

R

M i G Złotów

187

12

175

0

14

154

19

135

3

17

M i G Jastrowie

99

9

90

1

12

68

6

62

1

6

G i M Okonek

91

9

82

3

9

65

9

56

2

8

M i G Krajenka

41

3

38

2

3

43

4

39

1

4

G Lipka

16

5

11

1

5

15

2

13

0

2

G Zakrzewo

37

6

31

3

5

25

3

22

1

2

G Tarnówka

22

5

17

2

6

15

0

15

0

0

Razem

 

493

49

444

12

54

385

43

342

8

39

 

Powyższa tabela obrazuje zagrożenie na terenie poszczególnych gmin powiatu złotowskiego. Największy wzrost zagrożenia odnotowano na terenie miasta i gminy Złotów, gdzie odnotowano wzrost liczby wypadków o 7, wzrost liczby osób zabitych o 3 i wzrost liczby osób rannych o 3.

 

  1. Zagrożenie na terenie miast powiatu złotowskiego latach 2011 – 2012:

 

Miasto

2011

2012

ZD

W

K

Z

R

ZD

W

K

Z

R

Złotów

 

131

8

123

0

10

98

12

86

1

11

Jastrowie

 

47

4

43

1

3

34

2

32

0

2

Okonek

 

19

3

16

1

2

7

0

7

0

0

Krajenka

 

11

0

11

0

0

18

1

17

0

1

 

W 2012 roku wzrost zagrożenia wypadkami drogowymi nastąpił w miejscowości Złotów.

  1. Czas zaistniałych zdarzeń i wypadków drogowych w 2012 roku:

 

 

godziny

 

6.00 – 14.00

14.00 – 22.00

22.00 – 6.00

Ilość zdarzeń

 

154

189

42

% udział zdarzeń

 

40

49,1

10,9

 

Najwięcej zdarzeń drogowych zaistniało w godz. 06.00 – 22.00 ( 343, tj. 89,1 % wszystkich zdarzeń drogowych ).

 

 

godziny

 

6.00 – 14.00

14.00 – 22.00

22.00 – 6.00

Ilość wypadków

 

21

15

7

% udział zdarzeń

 

48,8

34,9

16,3

 

Wypadki drogowe rozłożyły się równomiernie w godzinach na I i II zmianie. W tym czasie zaistniało 36 wypadków, co stanowi 86,0 % ogólnej liczby wypadków. Te najtragiczniejsze w skutkach zaistniały w godzinach od 10:00 – 16.00. W tym czasie w 17 wypadkach obrażeń ciała doznało 12 osób, a 6 osób poniosło śmierć, co stanowi 75 % ogólnej liczby zabitych.

 

 

  1. Zagrożenie zdarzeniami i wypadkami drogowymi w poszczególne dni tygodnia w 2012 roku:

 

 

dni tygodnia

 

PN

WT

SR

CZ

PT

SO

ND

Ilość zdarzeń

 

58

43

49

65

73

51

46

% ilość zdarzeń

 

15,1

11,1

12,7

16,9

19,0

13,2

11,9

 

Z powyższego zestawienia wynika, iż największe zagrożenie zdarzeniami drogowymi występuje w piątek.

 

 

dni tygodnia

 

PN

WT

SR

CZ

PT

SO

ND

Ilość wypadków

 

5

6

7

6

2

10

7

% ilość zdarzeń

 

11,6

13,9

16,3

13,9

4,6

23,2

16,3

 

Największe zagrożenie wypadkami drogowymi występuje w sobotę oraz środę i niedzielę – 24, tj. 55,8 % wszystkich wypadków.

 

Powrót na górę strony