Aktualności

Przewodnik po cyberbezpiecznych wakacjach cz.2

Data publikacji 13.06.2023

Już niedługo rozpoczynają się wakacje. Planując wypoczynek trzeba chronić się przed oszustami, a ci nie próżnują. Uważajmy na nieprawdziwe oferty i „super okazje”, które mogą okazać się bardzo kosztowne.

Już niedługo rozpoczynają się wakacje. Planując wypoczynek trzeba chronić się przed oszustami, a ci nie próżnują. Uważajmy na nieprawdziwe oferty i „super okazje”, które mogą okazać się bardzo kosztowne.

Zbyt piękne, żeby było prawdziwe? To dlatego, że prawdopodobnie tak jest. Właśnie padłeś ofiarą oszustwa wakacyjnego. Od nieuczciwych lotów po nieistniejące miejsca zakwaterowania, oszustwa wakacyjne to wielki biznes dla wyłudzaczy. Oto kilka wskazówek, jak uniknąć oszustwa wakacyjnego.

Po zakupie biletów online, sprawdź, czy otrzymałeś niezbędne bilety elektroniczne lub dokumenty rezerwacji; przejrzyj swoje dane osobowe, daty, dane hotelu oraz numery i godziny lotów; spróbuj potwierdzić bezpośrednio z linią lotniczą, wypożyczalnią samochodów lub hotelem, że rezerwacja została dokonana.

JESLI…

…płacisz za bilety, ale ich nie dostajesz;

…dzwonisz do firmy, w której kupiłeś bilety, ale Twoje połączenia nie są odbierane lub otrzymujesz informację, że firma nie zapewnia zwrotów;

…powiedziano ci, że przedstawiciel klienta spotka się z Tobą na miejscu, aby przekazać Ci bilet, ale nikt się nie pojawia;

…otrzymujesz bilety pocztą lub e-mailem jako e-bilety, ale kiedy przyjeżdżasz na miejsce, system bezpieczeństwa Cię nie wpuszcza, ponieważ bilet jest fałszywy lub skradziony.

TO...

jesteś ofiarą oszustwa biletowego online. Zachowaj wszystkie dowody, złóż zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w najbliższej jednostce Policji.


Co to jest oszustwo biletowe?

Oszustwo biletowe ma miejsce wtedy, kiedy kupujesz bilety online ze strony internetowej lub od agenta na dowolne wydarzenie, na które wymagany jest biletu wstępu, na koncert muzyczny lub festiwal, wydarzenie sportowe, takie jak mecz piłki nożnej lub występ na żywo, ale bilety albo nie docierają, albo okazują się fałszywe lub skradzione.

Jakie są znaki ostrzegawcze?

Reklamowane bilety są albo wyprzedane na stronie oficjalnych sprzedawców, albo oficjalnie jeszcze nie trafiły do sprzedaży, ale znajdujesz witrynę, która twierdzi, że bilety są dostępne. W niektórych przypadkach promowane wydarzenie nawet nie istnieje. Adres strony internetowej jest bardzo podobny do legalnej strony internetowej sprzedaży biletów.

Oszuści tworzą własne fałszywe firmy zajmujące się sprzedażą biletów; ich strony internetowe są łatwe do wykonania i wyglądają autentycznie. Jednak zdradzają je: adres internetowy zaczynający się od http (zamiast https) oraz brak zamkniętej kłódki w pasku adresu. Przy czym obecność kłódki i skrótu „https” nie gwarantują autentyczności strony. Witryna jest reklamowana za pośrednictwem poczty e-mail lub mediów społecznościowych, oferując możliwość zakupu biletów na popularne wydarzenie. Może to być forma phishingu; oszuści wykorzystują ogromne zapotrzebowanie na najpopularniejsze wydarzenia. Ograniczone dane kontaktowe wyświetlane w witrynie, z której kupujesz bilety. Powinien znajdować się tam numer telefonu stacjonarnego i dokładny adres pocztowy.

Jak się chronić?

Zastanów się dwa razy, zanim klikniesz w link przesłany w e-mailu, komunikatorze lub mediach społecznościowych, w którym oferowane są bilety, ponieważ mogą przekierować Cię na fałszywą stronę lub zainfekować urządzenie złośliwym oprogramowaniem.

Kupuj bilety tylko w kasie klubu, u organizatora, u oficjalnego agenta lub w znanej i renomowanej witrynie wymiany biletów. Sprzedawcy zwykle informują Cię o innych legalnych punktach sprzedaży. Zawsze kontaktuj się z nimi osobiście lub sprawdź w Internecie, czy masz do czynienia z autoryzowanym sprzedawcą.

Sprawdź politykę zwrotów sprzedawcy i zawsze zachowaj paragon do czasu wydarzenia. Przeprowadź rozeznanie, aby upewnić się, że firma jest legalna: sprawdź, czy strona korzysta z bezpiecznego systemu płatności i bezpiecznego protokołu komunikacyjnego (https); sprawdź recenzje. Ludzie mogli opisywać swoje doświadczenia, ostrzegając innych. Lub może nie być w ogóle recenzji; zwróć szczególną uwagę na nazwę i domenę witryny. Niewielkie zmiany w nazwie lub domenie przypominającej znaną markę mogą skierować Cię do zupełnie innej firmy; sprawdź, czy witryna ma pełne dane kontaktowe. Numer telefonu stacjonarnego, adres pocztowy i wszelkie inne informacje, które ułatwiłyby Ci kontakt, gdyby coś poszło nie tak. Jeśli witryna ma stronę „Skontaktuj się z nami”, ale oferuje tylko formularz do wypełnienia, może to wskazywać na fałszywą stronę internetową; sprawdź, czy strona internetowa oferuje regulamin, zasady zwrotu pieniędzy i politykę prywatności. Przed udostępnieniem jakichkolwiek danych osobom trzecim upewnij się, że uzyskano Twoją zgodę.

Jeśli kupujesz bilety na wydarzenia sportowe, pamiętaj, że w większości przypadków odsprzedawanie biletów jest nielegalne. Zapłać za bilety kartą, jeśli możesz. Zapewni to większą ochronę w stosunku do innych metod płatności, takich jak karta debetowa, gotówka lub usługi przelewów pieniężnych. Jeśli zdecydujesz się kupić bilety od osoby prywatnej, nigdy nie przelewaj pieniędzy bezpośrednio na jej konto bankowe, ale skorzystaj z bezpiecznej witryny płatniczej.

Zachowaj zdrowy rozsądek przy wyszukiwaniu biletów na wydarzenie, na które już zostały oficjalnie wyprzedane lub które jeszcze oficjalnie nie trafiły do sprzedaży. Co powinieneś zrobić, jeśli zostałeś oszukany lub zauważyłeś próbę oszustwa? Wiele z tych oszustw jest transgranicznych. W przypadku pojawienia się jakichkolwiek problemów z zagraniczną firmą pomoc można uzyskać w Urzędzie Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Europejskim Centrum Konsumenckim - econsumer.gov. ECK współpracuje z siecią CPC-Net (Consumer Protection Cooperation Network), do której zostają przekazywane wszelkie informuje o stosowaniu nieuczciwych praktyk rynkowych przez zagranicznych przedsiębiorców.

na podstawie publikacji : asp. Katarzyna Krukowska/arch. KGP / DP

Powrót na górę strony