„Bezpieczne ferie" 2020 - autobusy do kontroli
Jednym z podstawowych warunków bezpiecznej podróży jest sprawdzenie stanu technicznego pojazdu przed wyjazdem na planowane ferie zimowe. Policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego złotowskiej jednostki przypominają, że istnieje możliwość przeprowadzenia kontroli stanu technicznego autobusu, który ma zawieźć nas lub nasze pociechy do miejsca wypoczynku.
Zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom i młodzieży w podczas zimowego wypoczynku jest priorytetem polskiej Policji. Istotnym elementem troski o bezpieczeństwo są kontrole autobusów wiozących je na wypoczynek. Bezpieczna podróż to sprawny technicznie pojazd, posiadający odpowiednie wyposażenie oraz trzeźwy i wypoczęty kierujący. Aby zaplanowana podróż przebiegała spokojnie i zakończyła się bezpiecznym powrotem do domu policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Złotowie dokonują kontroli stanu technicznego autokarów oraz stanu trzeźwości kierujących.
Policjanci przygotowali wykaz miejsc prowadzenia kontroli stanu technicznego autobusów oraz kierowców autobusów przewożących dzieci i młodzież na wypoczynek. Wykaz ten zawiera zestawienie punktów z terenu kraju wraz z numerami telefonów kontaktowych, gdzie będzie można uzyskać szczegółowe informacje na temat możliwości przeprowadzenia doraźnych kontroli autobusów i kierowców.
Organizator wycieczki lub rodzic wysyłający swoją pociechę w podróż, który zdecyduje się na kontrolę autobusu powinien zgłosić potrzebę takiej kontroli w każdej jednostce Policji lub telefonicznie, dzwoniąc pod numer alarmowy 112 lub bezpośrednio w Wydziale Ruchu Drogowego KPP w Złotowie pod nr tel. (067) 2650263 lub (067) 2650261.
Dobrym rozwiązaniem jest poinformowanie policjantów o planowanym wyjeździe z kilkudniowym wyprzedzeniem. Dzięki temu można uniknąć dłuższego oczekiwania na przyjazd patrolu Policji. Miejscem wyznaczonym do kontroli autobusów jest parking przy Starostwie Powiatowym w Złotowie przy ul. Norwida, kontrola może zostać także przeprowadzona w miejscu wskazanym przez właściciela firmy transportowej lub przez organizatora wycieczki
Wyjazdy zbiorowe (autokary)
-
pojazd przewożący zorganizowaną grupę dzieci i młodzieży w wieku do lat 18 oznacza się z przodu i z tyłu tablicami barwy żółtej z symbolem dzieci barwy czarnej. Kierujący pojazdem jest obowiązany włączać światła awaryjne podczas wsiadania lub wysiadania dzieci;
-
kierującemu autokarem w czasie przewożenia osób nie wolno palić tytoniu i spożywać pokarmów, zabronione jest także oddalanie się od pojazdu, gdy silnik jest włączony;
-
postoje autokaru należy organizować w miejscach do tego przeznaczonych, najlepiej na oznakowanych parkingach. Dzieci należy uprzedzić, że na parkingu także odbywa się ruch pojazdów: podjeżdżają samochody, kierowcy wykonują manewry np. cofają;
-
pasażerowie nie powinni wsiadać i wysiadać z autokaru od strony jezdni ani też wychodzić na jezdnię spoza pojazdu;
-
opiekunowie wycieczki są współodpowiedzialni za bezpieczeństwo przewożonych dzieci. W sytuacji, gdy kierowca autokaru narusza zasady bezpieczeństwa (przekracza dozwoloną prędkość, rozmawia przez telefon komórkowy bez zestawu głośnomówiącego itp.) należy zdecydowanie zwrócić mu uwagę;
-
każdy autokar powinien być wyposażony w apteczkę;
-
kierujący autokarem jest obowiązany do przestrzegania przepisów o czasie pracy kierowców.
Zasady bezpieczeństwa w autokarze
-
zanim autokar ruszy w trasę opiekun wycieczki powinien omówić z dziećmi zasady bezpiecznego podróżowania (wsiadanie i wysiadanie, zachowanie w autokarze, zachowanie podczas postojów);
-
jeśli autokar wyposażony jest w pasy bezpieczeństwa to zarówno kierowca jak też uczestnicy wyjazdu muszą mieć je zapięte;
-
kierowca autokaru jest obowiązany do poinformowania osób przewożonych pojazdem o obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa, chyba że grupa została o tym poinformowana przez kierownika wycieczki. Informację o obowiązku zapinania pasów można również przekazać za pomocą urządzenia audiowizualnego lub znaku umieszczonego w widoczny sposób przy każdym miejscu siedzącym;
-
w trakcie jazdy dzieci nie powinny spacerować po wnętrzu pojazdu, wychylać się przez okna, stawać na siedzeniach, opierać się o drzwi. Takie zachowania, oprócz tego, że są niebezpieczne, rozpraszają uwagę kierującego;
-
przejścia w autokarze muszą być wolne, co umożliwi szybkie opuszczenie pojazdu w razie ewakuacji (wszystkie bagaże winny być ulokowane na półkach lub w bagażniku);
-
miejsca przy drzwiach powinny zajmować osoby dorosłe.
Zasady przewożenia dzieci w samochodach
Bezpieczeństwo dzieci podczas jazdy samochodem zależy w dużej mierze od ich rodziców i opiekunów. Zasady, których należy przestrzegać, zostały określone w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Z punktu widzenia bezpieczeństwa, nie ma znaczenia czy dziecko podróżuje na krótkiej czy długiej trasie. Ryzyko występuje w obu tych przypadkach. Dlatego zawsze należy przewozić dziecko zgodnie z wymogami przepisów prawa: w fotelikach ochronnych lub w pasach bezpieczeństwa.
Kategorie pojazdów:
-
M1 – pojazdy do przewozu osób mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy
-
M2 – pojazdy do przewozu osób mające więcej niż osiem miejsc i o masie maks. mniejszej niż 5 ton
-
M3 – pojazdy do przewozu osób mające więcej niż osiem miejsc i o masie maks. większej niż 5 ton
-
N1 – pojazdy do przewozu ładunków o masie maks. mniejszej niż 3,5 tony (tzw. sam. dostawcze)
-
N2 – pojazdy do przewozu ładunków o masie maks. większej niż 3,5 tony, ale nie przekraczającej 12 ton
-
N3 – pojazdy do przewozu ładunków o masie maks. większej niż 12 ton
1. W pojeździe kategorii M1, N1, N2 i N3, wyposażonym w pasy bezpieczeństwa lub urządzenia przytrzymujące dla dzieci, dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu jest przewożone, w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci, zgodnym z:
- masą i wzrostem dziecka oraz właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej lub w regulaminach EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojeździe.
2. Powyższe nie dotyczy przewozu dziecka:
-
taksówką;
-
specjalistycznym środkiem transportu sanitarnego;
-
pojazdem Policji, Straży Granicznej lub straży gminnej (miejskiej);
-
mającego zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci.
3. Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1, N1, N2 i N3 na tylnym siedzeniu pojazdu, dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa w przypadkach, kiedy ze względu na masę i wzrost dziecka nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci zgodnego z warunkami.
4. Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1 i N1 na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci.
5. Kierującemu pojazdem zabrania się:
-
przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, która jest aktywna podczas przewożenia dziecka;
-
przewożenia dziecka w wieku poniżej 3 lat w pojeździe kategorii M1, N1, N2 i N3, niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa i fotelik bezpieczeństwa dla dziecka lub w pasy bezpieczeństwa i inne urządzenie przytrzymujące dla dzieci;
-
przewożenia na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego, poza fotelikiem bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniem przytrzymującym dla dzieci, dziecka mającego mniej niż 150 cm wzrostu.
Przepisy stanowią również, że: „foteliki bezpieczeństwa dla dziecka oraz inne urządzenia przytrzymujące dla dzieci są instalowane w pojeździe, zgodnie z zaleceniami producenta urządzenia, wskazującymi, w jaki sposób urządzenie może być bezpiecznie stosowane”. Narzuca to na rodziców obowiązek dokładnego zapoznania się z tymi zaleceniami oraz podkreśla odpowiedzialność za dostosowanie się do nich.
Oczywiście podczas jazdy samochodem wszystkie osoby, zarówno dzieci jak i dorośli, powinny mieć zapięte pasy bezpieczeństwa. W chwili zderzenia niezapięta osoba „odbija” się o pozostałych pasażerów, a ponieważ jej masa ciała zostaje zwielokrotniona z racji przyspieszenia (co u dorosłego odpowiada nawet wadze kilku ton), może spowodować u siebie i innych ciężkie obrażenia.
Sposób w jaki dziecko jest przewożone samochodem lub innym pojazdem jest bardzo istotne z punktu widzenia jego bezpieczeństwa. Statystyki pokazują, że jeżeli już dochodzi do wypadków drogowych z udziałem najmłodszych, to aż w 45% przypadkach dzieci są poszkodowane jako pasażerowie
Za przewożenie dzieci bez fotelika grozi mandat w wysokości 150 zł i 6 punktów karnych. Jednak w przypadku zdarzenia drogowego największą karą dla rodziców jest świadomość, że przez swoje niedopatrzenie przyczynili się do utraty zdrowia, a czasem nawet i życia, swojego dziecka.
Bardzo niebezpiecznym zachowaniem jest przewożenie młodszych dzieci na kolanach. W razie zderzenia przejmują one rolę „poduszki powietrznej”, bowiem swoim ciałem ochraniają osobę, która trzyma je na kolanach. W rezultacie same doznają bardzo poważnych urazów.
(BRD KGP / podkom. Maciej Forecki)