Aktualności

Oszustwo "Na BLIK-a". Policjanci apelują o ostrożność!

Data publikacji 05.08.2019

Policjanci ostrzegają o kolejnej metodzie działania oszustów, którzy od pewnego czasu wyłudzają pieniądze „Na BLIK-a”. Większość tego typu przestępstw zaczyna się od przejęcia czyjegoś konta na portalu społecznościowym. Za pośrednictwem komunikatora rozsyłane są do znajomych prośby o pożyczkę czy opłacenie zamówienia. Warto być ostrożnym i dobrze się zastanowić zanim przekażemy komukolwiek kod z dostępem do gotówki.

Oszuści ciągle modyfikują swoje metody i wykorzystują każdą nadarzającą się okazję, aby wprowadzić w błąd i wykorzystać zaufanie niczego nie podejrzewających osób.

Od pewnego czasu oszuści stosują nową metodę wyłudzania pieniędzy „Na BLIK-a”. BLIK to sześciocyfrowy kod wyświetlany przez aplikację, który może służyć do zaakceptowania transakcji lub wypłaty z bankomatu, dokładnie tak, jakbyśmy płacili kartą.

Pokonując zabezpieczenia na portalu społecznościowym facebook, oszuści przejmują i uzyskują dostęp do konta, logują się w serwisie i za jego pośrednictwem wysyłają do znajomych wiadomości z prośbą o wygenerowanie i podanie kodu BLIK umożliwiającego dokonanie płatności elektronicznej. Najczęściej tłumaczą to pilną potrzebą zrealizowania przelewu bądź uiszczenia jakiejś opłaty i chwilowym brakiem dostępu do środków zgromadzonych na swoim koncie. Przykładowo twierdzą, że właśnie stoją przy kasie i chcą zapłacić za zakupy, ale ich karta płatnicza akurat w tym dniu straciła ważność.

Policjanci apelują! Tego typu wiadomości to próba oszustwa! Absolutnie nie należy przekazywać kodów BLIK, nawet jeśli osoba, która do nas napisze jest nam znana i bliska. Trzeba mieć świadomość, że ktoś mógł włamać się na konto naszego znajomego i wykorzystując znajomość chce nas oszukać i okraść.

Aby nie paść ofiarą oszustów apelujemy o ostrożność, każdą prośbę o pożyczkę należy weryfikować i np. zadzwonić do znajomego, który do nas pisze, tym bardziej że skoro, jak twierdzi, wysyła nam wiadomość, np. stojąc przy bankomacie czy w sklepie to znaczy, że musi mieć w ręce telefon. Tyle wystarczy, aby zyskać pewność czy to nasz znajomy potrzebuje pomocy, czy może ktoś chce nasz oszukać. Bezwzględnie trzeba dbać o bezpieczeństwo swoich danych oraz hasła, tak aby inne osoby nie mogły wejść w ich posiadanie.

Policjanci przypominają wszystkim użytkownikom komputerów, telefonów komórkowych oraz innych urządzeń z dostępem do internetu o kilku ważnych kwestiach:

Pilnujmy swoich haseł dostępowych i pamiętajmy, aby wprowadzone hasła nie były możliwe do odszyfrowania przez osoby nieupoważnione. Dla bezpieczeństwa co kilka miesięcy zmieniajmy je. Pamiętajmy o wylogowywaniu się z aplikacji za każdym razem po zakończeniu jej użytkowania. Nie otwierajmy maili od nieznanych nam nadawców, a co najważniejsze zawartych w nich załączników. Oszuści często podszywają się pod witryny banków lub popularnych portali aukcyjnych i społecznościowych. Pamiętajmy, aby nie wpisywać w przypadku wystąpienia wątpliwości swojego loginu oraz hasła.

KGP

 

Powrót na górę strony