Bezpieczna podróż - masz wątpliwości skontaktuj się z nami
Jednym z podstawowych warunków bezpiecznej podróży jest sprawdzenie stanu technicznego pojazdu przed wyjazdem na planowany urlop. Policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego złotowskiej jednostki przypominają, że istnieje możliwość przeprowadzenia kontroli stanu technicznego autobusu, który ma zawieźć nas lub nasze pociechy do miejsca wypoczynku.
Bezpieczna podróż to sprawny technicznie pojazd, posiadający odpowiednie wyposażenie oraz trzeźwy i wypoczęty kierujący. Aby zaplanowana podróż przebiegała spokojnie i zakończyła się bezpiecznym powrotem do domu policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego KPP w Złotowie dokonują kontroli stanu technicznego autokarów oraz stanu trzeźwości kierujących.
Organizator wycieczki lub rodzic wysyłający swoją pociechę w podróż, który zdecyduje się na kontrolę autobusu powinien zgłosić potrzebę takiej kontroli w Wydziale Ruchu Drogowego KPP w Złotowie pod nr tel. (067) 2650263 lub (067) 2650261.
Informujemy, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w celu zwiększenia bezpieczeństwa w przewozie osób uruchomiło projekt „Bezpieczny Autobus”. Na stronie internetowej serwisu www.bezpiecznyautobus.gov.pl organizator wycieczki ma możliwość szybkiego, darmowego sprawdzenia podstawowych informacji o pojeździe tj. czy autobus posiada ważne ubezpieczenie OC, aktualne badanie techniczne lub czy pojazd nie jest oznaczony w bazie jako wyrejestrowany lub kradziony.
Wyjazdy zbiorowe (autokary)
-
pojazd przewożący zorganizowaną grupę dzieci i młodzieży w wieku do lat 18 oznacza się z przodu i z tyłu tablicami barwy żółtej z symbolem dzieci barwy czarnej. Kierujący pojazdem jest obowiązany włączać światła awaryjne podczas wsiadania lub wysiadania dzieci;
-
kierującemu autokarem w czasie przewożenia osób nie wolno palić tytoniu i spożywać pokarmów, zabronione jest także oddalanie się od pojazdu, gdy silnik jest włączony;
-
postoje autokaru należy organizować w miejscach do tego przeznaczonych, najlepiej na oznakowanych parkingach. Dzieci należy uprzedzić, że na parkingu także odbywa się ruch pojazdów: podjeżdżają samochody, kierowcy wykonują manewry np. cofają;
-
pasażerowie nie powinni wsiadać i wysiadać z autokaru od strony jezdni ani też wychodzić na jezdnię spoza pojazdu;
-
opiekunowie wycieczki są współodpowiedzialni za bezpieczeństwo przewożonych dzieci. W sytuacji, gdy kierowca autokaru narusza zasady bezpieczeństwa (przekracza dozwoloną prędkość, rozmawia przez telefon komórkowy bez zestawu głośnomówiącego itp.) należy zdecydowanie zwrócić mu uwagę;
-
każdy autokar powinien być wyposażony w apteczkę;
-
kierujący autokarem jest obowiązany do przestrzegania przepisów o czasie pracy kierowców.
Zasady bezpieczeństwa w autokarze
-
zanim autokar ruszy w trasę opiekun wycieczki powinien omówić z dziećmi zasady bezpiecznego podróżowania (wsiadanie i wysiadanie, zachowanie w autokarze, zachowanie podczas postojów);
-
jeśli autokar wyposażony jest w pasy bezpieczeństwa to zarówno kierowca jak też uczestnicy wyjazdu muszą mieć je zapięte;
-
kierowca autokaru jest obowiązany do poinformowania osób przewożonych pojazdem o obowiązku korzystania z pasów bezpieczeństwa, chyba że grupa została o tym poinformowana przez kierownika wycieczki. Informację o obowiązku zapinania pasów można również przekazać za pomocą urządzenia audiowizualnego lub znaku umieszczonego w widoczny sposób przy każdym miejscu siedzącym;
-
w trakcie jazdy dzieci nie powinny spacerować po wnętrzu pojazdu, wychylać się przez okna, stawać na siedzeniach, opierać się o drzwi. Takie zachowania, oprócz tego, że są niebezpieczne, rozpraszają uwagę kierującego;
-
przejścia w autokarze muszą być wolne, co umożliwi szybkie opuszczenie pojazdu w razie ewakuacji (wszystkie bagaże winny być ulokowane na półkach lub w bagażniku);
-
miejsca przy drzwiach powinny zajmować osoby dorosłe.
Zasady przewożenia dzieci w samochodach
Bezpieczeństwo dzieci podczas jazdy samochodem zależy w dużej mierze od ich rodziców i opiekunów. Zasady, których należy przestrzegać, zostały określone w ustawie Prawo o ruchu drogowym.
Z punktu widzenia bezpieczeństwa, nie ma znaczenia czy dziecko podróżuje na krótkiej czy długiej trasie. Ryzyko występuje w obu tych przypadkach. Dlatego zawsze należy przewozić dziecko zgodnie z wymogami przepisów prawa: w fotelikach ochronnych lub w pasach bezpieczeństwa.
Kategorie pojazdów:
-
M1 – pojazdy do przewozu osób mające nie więcej niż osiem miejsc oprócz siedzenia kierowcy
-
M2 – pojazdy do przewozu osób mające więcej niż osiem miejsc i o masie maks. mniejszej niż 5 ton
-
M3 – pojazdy do przewozu osób mające więcej niż osiem miejsc i o masie maks. większej niż 5 ton
-
N1 – pojazdy do przewozu ładunków o masie maks. mniejszej niż 3,5 tony (tzw. sam. dostawcze)
-
N2 – pojazdy do przewozu ładunków o masie maks. większej niż 3,5 tony, ale nie przekraczającej 12 ton
-
N3 – pojazdy do przewozu ładunków o masie maks. większej niż 12 ton
1. W pojeździe kategorii M1, N1, N2 i N3, wyposażonym w pasy bezpieczeństwa lub urządzenia przytrzymujące dla dzieci, dziecko mające mniej niż 150 cm wzrostu jest przewożone, w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci, zgodnym z:
- masą i wzrostem dziecka oraz właściwymi warunkami technicznymi określonymi w przepisach Unii Europejskiej lub w regulaminach EKG ONZ dotyczących urządzeń przytrzymujących dla dzieci w pojeździe.
2. Powyższe nie dotyczy przewozu dziecka:
-
taksówką;
-
specjalistycznym środkiem transportu sanitarnego;
-
pojazdem Policji, Straży Granicznej lub straży gminnej (miejskiej);
-
mającego zaświadczenie lekarskie o przeciwwskazaniu do przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci.
3. Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1, N1, N2 i N3 na tylnym siedzeniu pojazdu, dziecka mającego co najmniej 135 cm wzrostu przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa w przypadkach, kiedy ze względu na masę i wzrost dziecka nie jest możliwe zapewnienie fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci zgodnego z warunkami.
4. Zezwala się na przewożenie w pojeździe kategorii M1 i N1 na tylnym siedzeniu pojazdu, trzeciego dziecka w wieku co najmniej 3 lat, przytrzymywanego za pomocą pasów bezpieczeństwa, w przypadku gdy dwoje dzieci jest przewożonych w fotelikach bezpieczeństwa dla dziecka lub innych urządzeniach przytrzymujących dla dzieci, zainstalowanych na tylnych siedzeniach pojazdu i nie ma możliwości zainstalowania trzeciego fotelika bezpieczeństwa dla dziecka lub innego urządzenia przytrzymującego dla dzieci.
5. Kierującemu pojazdem zabrania się:
-
przewożenia w foteliku bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniu przytrzymującym dla dzieci dziecka siedzącego tyłem do kierunku jazdy na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego wyposażonego w poduszkę powietrzną dla pasażera, która jest aktywna podczas przewożenia dziecka;
-
przewożenia dziecka w wieku poniżej 3 lat w pojeździe kategorii M1, N1, N2 i N3, niewyposażonym w pasy bezpieczeństwa i fotelik bezpieczeństwa dla dziecka lub w pasy bezpieczeństwa i inne urządzenie przytrzymujące dla dzieci;
-
przewożenia na przednim siedzeniu pojazdu samochodowego, poza fotelikiem bezpieczeństwa dla dziecka lub innym urządzeniem przytrzymującym dla dzieci, dziecka mającego mniej niż 150 cm wzrostu.
Przepisy stanowią również, że: „foteliki bezpieczeństwa dla dziecka oraz inne urządzenia przytrzymujące dla dzieci są instalowane w pojeździe, zgodnie z zaleceniami producenta urządzenia, wskazującymi, w jaki sposób urządzenie może być bezpiecznie stosowane”. Narzuca to na rodziców obowiązek dokładnego zapoznania się z tymi zaleceniami oraz podkreśla odpowiedzialność za dostosowanie się do nich.
Oczywiście podczas jazdy samochodem wszystkie osoby, zarówno dzieci jak i dorośli, powinny mieć zapięte pasy bezpieczeństwa. W chwili zderzenia niezapięta osoba „odbija” się o pozostałych pasażerów, a ponieważ jej masa ciała zostaje zwielokrotniona z racji przyspieszenia (co u dorosłego odpowiada nawet wadze kilku ton), może spowodować u siebie i innych ciężkie obrażenia.
Sposób w jaki dziecko jest przewożone samochodem lub innym pojazdem jest bardzo istotne z punktu widzenia jego bezpieczeństwa. Statystyki pokazują, że jeżeli już dochodzi do wypadków drogowych z udziałem najmłodszych, to aż w 45% przypadkach dzieci są poszkodowane jako pasażerowie
Za przewożenie dzieci bez fotelika grozi mandat w wysokości 150 zł i 6 punktów karnych. Jednak w przypadku zdarzenia drogowego największą karą dla rodziców jest świadomość, że przez swoje niedopatrzenie przyczynili się do utraty zdrowia, a czasem nawet i życia, swojego dziecka.
Bardzo niebezpiecznym zachowaniem jest przewożenie młodszych dzieci na kolanach. W razie zderzenia przejmują one rolę „poduszki powietrznej”, bowiem swoim ciałem ochraniają osobę, która trzyma je na kolanach. W rezultacie same doznają bardzo poważnych urazów.