Spotkanie złotowskich policjantów z seniorami
Złotowskie kluby Ziemowit oraz Złoty Wiek korzystając z okazji zebrania związanego z obchodami dnia kobiet zaprosiły funkcjonariuszy Komendy Powiatowej Policji w Złotowie do udziału w tym wydarzeniu. Zaproszenie policjantów nie miało jednak na celu tylko wzięcia udziału w uroczystościach a przeprowadzenie wspólnej debaty na temat bezpieczeństwa i zagrożeń wynikających z życia codziennego.
Policjanci Zespołu Prewencji Kryminalnej Nieletnich i Patologii z wielką ochotą przyjęli zaproszenie nestorów powiatu złotowskiego. Spotkanie, które odbyło się 13 marca br. w auli Spółdzielni Mieszkaniowej Piast było wyśmienitą okazją do kolejnego przedsięwzięcia w ramach dawno już wypowiedzianej walki z naciągaczami i oszustami. Poprzez szereg działań - liczne komunikaty w mediach, podczas mszy w kościołach, debaty społeczne z udziałem osób starszych, wizyty dzielnicowych w mieszkaniach takich osób złotowscy policjanci starają się ustrzec seniorów przed pozbawionymi skrupułów przestępstwami. Wielu z nich już doskonale wie, jak zachować się, kiedy zadzwoni do nich rzekomy wnuczek. Przede wszystkim wykazują się daleko idącą ostrożnością, rozłączają się, nie przekazują żadnych oszczędności i o wszystkim powiadamiają policjantów.
Zdarzają się jeszcze przypadki, kiedy przestępca trafi na podatny grunt, wykorzysta dobre serce, troskę i przywiązanie seniora do rodziny i wyłudzi często oszczędności całego życia. Sprawcy modyfikując swoje działania wykorzystują także zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy policji oraz innych służb. Tak było w przypadku osoby, mieszkającej na terenie naszego powiatu, która straciła znaczną sumę. W domu seniora rozbrzmiał dzwonek telefonu zadzwonił mężczyzna, który przedstawił się jako funkcjonariusz CBA. Poinformował, że pieniądze, które znajdują się na bankowym koncie są zagrożone atakiem hakerów. Aby uwiarygodnić swoją historię fałszywy funkcjonariusz polecił wybrać numer alarmowy 997, aby potwierdzić jego tożsamość. W słuchawce inny mężczyzna potwierdził dane fałszywego funkcjonariusza i zapewnił, że wszystko jest w porządku. Następnie pokrzywdzona w dobrej wierze, podała login, hasło do swojego konta internetowego. W ten sposób oszuści zdobyli dorobek życia osoby starszej.
Sposób działania sprawców oszustw „na wnuczka”, czy „na policjanta” jest podobny. Najpierw przestępcy wykonują telefon podając się za członka rodziny (najczęściej wnuczka). Tłumaczą zmieniony głos chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje.
Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację, na zakup samochodu albo wakacji w promocyjnej cenie.
Oszuści są bezwzględni - umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać starsze osoby.
Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna - podając się za funkcjonariusza CBŚ lub Policji. Na ogół przestępca zdecydowanym i pewnym tonem głosu, posługując się policyjnym nazewnictwem, informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta.
„Fałszywy funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki, prosi aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta.
Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował.
Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.
Po otrzymaniu takiego telefonu:
Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.
Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.
W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.
Przeprowadzona prelekcja poruszająca szczegółowo metody działania tzw. przestępstw na "Legendę" to kolejna bitwa o bezpieczeństwo Naszych seniorów. Spotkanie przebiegało w bardzo miłej i sympatycznej atmosferze. Na zakończenie funkcjonariusze złożyli oczywiści serdeczne życzenia paniom biorących udział w pogadance. A wszystkim seniorom wręczyli ulotki informujące o sposobach działania oszustów i sposobie postępowania w takim przypadku.
MF