Policyjna akcja pod kryptonimem "NURD"
Złotowska drogówka podsumowała wtorkowe działania „NURD”. Policjanci zwracali szczególną uwagę na zachowania kierowców w stosunku do pieszych, ale też bacznie przyglądali się, czy piesi nie łamali przepisów ruchu drogowego. Mundurowi prowadzili działania na terenie całego naszego powiatu od godziny 06:00 do 22:00. Celem policyjnej akcji jest poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. Pamiętajmy, że rowerzyści i piesi wobec rozpędzonych maszyn są całkowicie bezbronni. Wypadki z ich udziałem niosą za sobą zazwyczaj poważne konsekwencje. W trakcie działań funkcjonariusze nałożyli łącznie 24 mandaty karne, skierowali 1 wniosek o ukaranie do sądu oraz zastosowali 9 pouczeń.
Piesi stanowią szczególnie zagrożoną grupę uczestników ruchu drogowego. Dynamiczny wzrost liczby osób zmotoryzowanych potęguje stopień zagrożenia dla ich życia i zdrowia. Wczoraj od rana policjanci drogówki prowadzili działania pod hasłem "Niechronieni Uczestnicy Ruchu Drogowego". Mundurowi zwracali szczególną uwagę na właściwe zachowanie kierujących wobec pieszych oraz zgodne z przepisami poruszanie się pieszych na oznakowanych przejściach, a także stosowanie się do sygnalizacji świetlnej. Ponadto policjanci sprawdzali stan techniczny pojazdów oraz obowiązkowe wyposażenie. Zarówno na pieszych, jak i kierowców, którzy poruszają się niezgodnie z przepisami nakładano mandaty.
Mundurowi podczas działań ujawnili 34 wykroczenia nakładając przy tym 24 mandaty karne. Najczęściej popełnianym przez pieszych wykroczeniem było przechodzenie przez jezdnię w miejscu niedozwolonym. Zdecydowana większość, bo 20 osób ukaranych zostało mandatami karnymi, 6 pieszych policjanci pouczyli w 1 zaś przypadku skierowali sprawę do sądu. Jeżeli chodzi natomiast o zachowanie zmotoryzowanych, to policjanci podjęli czynności wobec 5 kierowców oraz 2 rowerzystów. Również i w tym wypadku policjanci nie byli pobłażliwi i nałożyli grzywnę na 4 kierujących
Dlatego zwracamy się do pieszych i rowerzystów z apelem o przestrzeganie kilku podstawowych zasad:
-
przechodzimy przez jezdnię w miejscach do tego przeznaczonych, a jeżeli takich brakuje, szczególnie poza miastem zachowujemy szczególną ostrożność, nigdy też nie wbiegamy raptownie na jezdnię,
-
Warto uświadomić sobie, iż w przypadku pojazdu jadącego z prędkością 70 km/h w czasie 1. sekundy reakcji kierowcy pojazd przemierza ok. 20 m. Dopiero po tym dystansie kierowca jest w stanie rozpocząć rzeczywiste hamowanie pojazdu. Droga hamowania pojazdu zależy przede wszystkim od prędkości pojazdu oraz stanu nawierzchni.
Elementy odblaskowe na nieoświetlonej drodze pozwalają zauważyć rowerzystę czy też pieszego w światłach mijania samochodu już z odległości kilkuset metrów, gdy bez tych elementów kierowca może zauważyć ciemną sylwetkę zaledwie na kilka metrów przed pojazdem. Oznacza to, że kierujący pojazdem nie ma szans wykonać żadnego manewru. Jak często zdarzyło nam się widzieć nieoświetlone sylwetki na polskich drogach !? -
Przepisy Ustawy Prawo o Ruchu Drogowym nakładają na pieszych poruszających się po zmierzchu po jezdni lub poboczu poza obszarem zabudowanym obowiązek używania elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu. Niestosowanie się do nowego przepisu może skutkować mandatem karnym od 20 do 100 złotych.
-
by widzieć nadjeżdżający z naprzeciwka pojazd poza terenem zabudowanym chodzimy tylko lewą stroną drogi.
Pieszy także powinien zawsze gdy przechodzi jezdnię zachować szczególną ostrożność.
Piesi, będąc na przejściu, mają pierwszeństwo przed jadącymi pojazdami. Zanim jednak wejdziesz na jezdnię, nawet na oznakowanym przejściu, powinieneś się zatrzymać na krawędzi chodnika, lub jezdni, spojrzeć w lewo, czy z tego kierunku nie nadjeżdża pojazd. Gdy nie ma w bliskiej odległości pojazdu popatrz w prawo, gdyż po przekroczeniu połowy jezdni, pojazd nadjeżdżający z prawej strony może Ci zagrozić. Jeśli z prawej strony nikt nie nadjeżdża, jeszcze raz popatrz w lewo - droga wolna - przechodź.
Jezdnie należy przechodzić równym krokiem, bez zatrzymywania się, cofania. Nie należy przebiegać przez jezdnię. Nie wolno przechodzić przez jezdnię:
-
w miejscach gdy odległość od wyznaczonego przejścia jest mniejsza niż 100m.
-
bezpośrednio przed jadącym pojazdem, także na przejściu dla pieszych,
-
na zakrętach, spoza stojących pojazdów, to jest w miejscach, gdy jesteśmy niewidoczni, z dostatecznej odległości dla kierujących,
Bezpieczeństwo w dużej mierze zależy od nas samych. Pamiętajmy, że pieszy w starciu z samochodem nie ma żadnych szans, dlatego apelujemy o ostrożność i wyobraźnię!
Oświetlenie – podstawowy warunek bezpieczeństwa rowerzysty
W myśl przepisów rower powinien być wyposażony w światła:
-
z przodu - jedno światło białe lub żółte ciągłe,
-
z tyłu - jedno światło odblaskowe barwy czerwonej (nie może mieć kształtu trójkąta) oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej.
Ponadto rower obowiązkowo musi być wyposażony:
-
Co najmniej jeden skutecznie działający hamulec,
-
Dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy o nieprzeraźliwym dźwięku.
Jazda rowerzysty po poboczu:
Wjazd rowerzysty z drogi rowerowej na pobocze jest włączeniem się do ruchu.
Dlatego wjeżdżając na pobocze rowerzysta musi zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu poruszającym się po poboczu.
Zasady korzystania z drogi przez rowerzystę:
Rowerzysta ma obowiązek korzystać z istniejącej drogi dla rowerów lub drogi dla rowerów i pieszych.
Gdy nie ma drogi dla rowerów, wówczas rowerzysta powinien w pierwszej kolejności korzystać z pobocza, jednocześnie pamiętając o wciąż obowiązującej zasadzie nakazującej zrezygnować z jazdy poboczem, o ile jazda rowerem utrudniłaby poruszanie się pieszych lub gdy pobocze nie nadaje się do jazdy.
Dopiero w ostateczności, gdy nie ma drogi rowerowej i gdy rowerzysta nie może skorzystać z pobocza (ze względu na jego brak lub ze względu na stojące na nim pojazdy) możliwa jest jazda prawą stroną jezdni.
Oczywiście kierujący rowerem powinien jechać możliwie blisko prawej krawędzi jezdni.
Jazda rowerem po chodniku:
-
Rowerzysta może wyjątkowo skorzystać z chodnika gdy: Opiekuje się osobą w wieku do 10 lat kierującą rowerem,
-
Szerokość chodnika wzdłuż drogi, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością większą niż 50 km /h, wynosi co najmniej 2 metry i brakuje wydzielonej drogi dla rowerów oraz pasa ruchu dla rowerów,
-
Warunki pogodowe zagrażają bezpieczeństwu rowerzysty na jezdni (śnieg, silny wiatr, ulewa, gołoledź gęsta mgła).
Jadąc po chodniku, rowerzysta powinien jechać powoli, zachowywać szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym, czyli usuwać się z ich drogi zapewniając im swobodę korzystania z chodnika. Podczas przekraczania przejścia dla pieszych, rowerzysta jest zobowiązany do zejścia z roweru i przeprowadzania go przez przejście.
Najbezpieczniejszym i najlepszym oraz najbardziej komfortowym miejscem do jazdy na rowerze jest ścieżka rowerowa. Jeśli wzdłuż naszej trasy biegnie droga dla rowerów mamy obowiązek z niej korzystać. Rowerzysto pamiętaj jeśli na chodniku wydzielono pasy ruchu dla pieszych i rowerzystów masz obowiązek korzystać z tego przeznaczonego właśnie dla ruchu cyklistów.
Złotowska policja zwraca się z apelem do uczestników ruchu drogowego o zachowanie szczególnej ostrożności i stosowanie się do obowiązujących przepisów, bo kiedy zaczyna brakować nam wyobraźni i zdrowego rozsądku dochodzi do przykrych, a niejednokrotnie tragicznych zdarzeń.
Bezpieczeństwo w dużej mierze zależy od nas samych. Pamiętajmy, że pieszy w starciu z samochodem nie ma żadnych szans, dlatego apelujemy o ostrożność i wyobraźnię!